Tilaa uutiskirjeemme – saat 10 %:n alennuskoodin verkkokauppaamme

Tunnetaitojen muistilista

Kirjoittanut: Mari Seppänen - 13.8.2021

1. Kun koet voimakkaasti, koeta tunnistaa tunteesi. Mikä on tämä tunne, jota tunnet? Miltä kehossasi tuntuu? Minkähän takia koet tätä tunnetta juuri nyt?

2. Analysoi tunnettasi. Mitkä tekijät osoittavat, että tunnet juuri tuota tunnetta?

3. Huomioi kehosi ja se, miten keho reagoi tähän tunteeseen. Miten voit rauhoittaa kehoasi tässä tilanteessa?

4. Kun olet analysoinut tilanteen, voit pohtia, koetko aina samoin saman tunteen vallassa. Miten sinun olisi hyvä tässä tilanteessa toimia?

5. Seuraavaksi mieti, kuinka ilmaiset tämän tunteen oikeassa mittasuhteessa.

6. Tarkastele tunnettasi kehosi kautta ja mieti, mihin kohtaan kehossasi tämä tunne asettuu. Voit vaikka piirtää ihmisen ja värittää eri värein sen mukaan, mihin kohtaan tunteen paikantaisit ja millainen väri sopisi parhaiten sitä kuvaamaan.

7. Mieti, milloin haluat tunteesi ilmaista. Esimerkiksi jos joku on toiminut sinua kohtaan väärin, haluatko tuoda asian ilmi hänelle itselleen vai jollekulle toiselle?

8. Pidä keskustelu positiivisena, sanoita tunteesi ja kokemus yksinkertaisiksi lauseiksi ja käytä minäviestintää.

9. Voit myös sanoittaa tunteesi ja kokemuksesi siten, että laitat käden samaan aikaan sydämesi päälle, kun puhut kiireen kokemisesta tai loukkaantumisesta.

10. Muista, että olet itse vastuussa tunteestasi ja sen ilmaisemisesta.

Tunnetaidot voimavarana -teos ohjaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia tunnistamaan työtä ohjaavia tunteita. Kirjassa on käytännössä hyväksi havaittuja harjoituksia, joiden avulla voi vahvistaa tunnetaitojaan. Mukana on myös arjen esimerkkejä erilaisista vuorovaikutustilanteista.

Lähde: Mari Seppänen
Tunnetaidot voimavarana
Opas sosiaali- ja terveysalalle
TILAA KIRJA TÄSTÄ.

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.